FAQ

Op deze pagina vindt u een overzicht met de meest gestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met info@cheapcargo.be of bel met 014-151151.

Waarom bieden wij de dienst vaak goedkoper aan dan de vervoerder zelf?

Al onze klanten bij elkaar zorgen voor een erg groot volume aan pakketten, paletten en documenten. Doordat wij dit grote volume afnemen, ontvangen wij scherpere tarieven van de vervoerders. U profiteert hier direct van.

Kan een zending ook particulier geboekt worden?

Nee, op dit moment ondersteunen wij alleen de zakelijke markt. Op korte termijn zullen wij ook particulieren ondersteunen. Wilt u meer informatie ontvangen als particulier? Klik hier.

Moet u uw zending afgeven nadat deze geboekt is?

Er zijn drie keuzemogelijkheden waarbij u uw zending kunt afgeven: bij DPD Parcelshop, DHL Parcelshop en UPS pakketshop. Elke andere zending wordt dezelfde- of de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald. U kiest zelf de vervoerder en service met de daarbijbehorende ophaaldatum.

Hoe werkt de facturering?

Er zijn verschillende betalingsmogelijkheden. U kunt betalen via Bankcontact, PayPal, credit card of automatische incasso. Werkt u liever op rekening? Bel dan eerst even met 015-151151. U ontvangt dan een wekelijkse verzamelfactuur van ons.

Kan een zending verzekerd worden?

Ja dat kan. Een internationale zending via DPD kent standaard een aansprakelijkheid tot € 520,00, en deze kunt u verhogen tot het door u gewenste bedrag, klik hier voor meer informatie hierover. Bij andere vervoerders kunt u de aansprakelijkheid van de vervoerder tegen een percentage van de waarde tot het gewenste bedrag verhogen. Wilt u uw zending extra verzekeren? Neem dan contact op met 014-151151 of stuur een mail naar klantenservice@cheapcargo.be

Kunnen import zendingen ook geboekt worden?

Ja, dat kan zeker, u kunt praktisch alle soorten zendingen importeren uit alle landen op de wereld. Dit kan al vanaf één pakket of document tot een hele container. U kunt hiervoor ons tariefaanvraag formulier invullen. Dit formulier vind u onder “mijn overzicht”.

Hoe maak ik een commerciële factuur?

Om deze vraag volwaardig te beantwoorden willen wij u verwijzen naar onze commerciële factuur support pagina.

Wat is het verschil tussen een express vervoerder en een normale pakketvervoerder?

Het belangrijkste verschil tussen een express vervoerder (zoals TNT) en een pakket vervoerder (zoals PostNL) is de looptijd naar de bestemming en de garantie op een tijdige levering. Een express zending biedt meerdere keuzemogelijkheden in aflevermomenten, bijvoorbeeld vóór een bepaald tijdstip op een bepaalde dag. Dit levert uiteindelijk het prijsverschil op. Aan u de keuze!

Is het mogelijk te verzenden vanuit België?

Zeker en vast, u kunt zowel vanuit België als Nederland pakketten, documenten en paletten verzenden.

Welke goederen zijn verboden te verzenden?

Met het oog op de veiligheid van onze klanten en onze vervoerders kunnen bepaalde goederen niet verzonden worden. Het gaat hier om goederen die volgens de nationale en internationale wetgeving verboden te versturen zijn. Als afzender bent u zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van deze wetgeving. U bent zelf aansprakelijk voor eventuele financiële en/of juridische gevolgen bij het niet opvolgen van deze wetgeving.

Overzicht met verboden goederen:

- Munten, bankbiljetten, betalingsmiddelen (creditcards, niet doorgehaalde cheques, etc.)

- Artikelen van ongewoon hoge waarde (bijv kunst, antiek, edelstenen en juwelen.) 

- Bij de wet verboden publicaties.

- Alcohol: de voorwaarden voor het verzenden van alcohol verschillen per vervoerder. Voor advies kunt u contact met ons opnemen.

- Planten en dieren (dood of levend), dierenhuiden, bont.

- Bij de wet verboden verdovende middelen, tabak en tabaksproducten.

- Vuurwapens.

- Niet-begeleide bagage.

- Pornografisch materiaal.

- Zaden.

- Gevaarlijke goederen en stoffen.

Wat is de juiste manier van het verpakken van een zending?

Een goede verpakking is een van de beste manieren om vertraging en schade tijdens het transport te voorkomen. Bovendien staat u in het geval van een schadeclaim sterker als u kunt aantonen dat u uw goederen op de juiste manier hebt verpakt. Onverpakte goederen, zowel los als op een palet vastgemaakt, worden niet geaccepteerd door de vervoerders. Stuur dus geen onverpakte fiets met het verzendlabel aan het stuur of een onverpakte wielas op een pallet. Bekijk hier onze volledige verpakkingsadvies gids.

Wat te doen bij schade aan een zending?

Ondanks alle goede zorgen waarmee onze vervoerders met uw zending omgaan kan het voorkomen dat een zending beschadigd raakt.


Om in aanmerking te komen voor een uitkering van de vervoerder dient u binnen 3 werkdagen na aflevering van de zending een melding te maken van de schade. 

U kunt in uw account onder ‘Mijn Overzicht’ en het kopje ’Claim’ eenvoudig een claim indienen. Wanneer u het formulier volledig invult kan CheapCargo.com namens u een claim indienen bij de vervoerder. Hiervoor hebben we foto's nodig van het beschadigde product en de verpakking, een inkoopfactuur van uw goederen en een foto van de door u gebruikte oorspronkelijke verpakking.

Als de claim door de vervoerder wordt toegekend (normaal gesproken duurt dit ongeveer 30 dagen) en de vervoerder dus aansprakelijkheid aanvaardt voor de ontstane schade wordt er een schadebedrag uitgekeerd dat afhankelijk is van de condities waaronder de vervoerder werkt. Sommige goederen zijn standaard uitgesloten van een vergoeding bij beschadiging, zoals glas en breekbare goederen.

Het is aan te raden om ontvangers van te voren te informeren dat als er zichtbare schade aan de zending bij uitlevering te zien is, dit op de vrachtbrief van de vervoerder door de chauffeur te laten vermelden. Uiteraard kan de ontvanger ook onder voorbehoud tekenen voor de zending.

Is uw vraag met behulp van bovenstaande informatie niet beantwoord? Kijk dan eens naar ons supportcentrum. We staan u ook graag telefonisch te woord. Bel hiervoor met: 014-151151.